Чим відрізняються дитячі садки за методикою Монтессорі від класичних?

Що таке «методика Монтессорі»?

Марія Монтессорі - відомий італійський педагог, філософ, засновниця однойменної методики виховання малюків. Саме ця жінка ще в XIX столітті представила свій новий погляд на освіту. Спочатку її ідея стосувалася лише розумово відсталих дітей. У своїй доповіді вона підкреслила, що нейропсихологічну патологію слід більше розглядати в контексті педагогіки, ніж медицини.

Як же здивувалося суспільство, коли підопічні Монтессорі з розумовими недоліками перевершили в успіхах повноцінних дітей. Це було ще одне підтвердження неефективності освітньої системи стосовно здорових дітей. Марія почала глибше вивчати цю проблему і вже в 1907 році відкрила свою першу «школу Монтессорі» для звичайних дітлахів. Методика викладання, яка використовувалася століття назад, не втрачає актуальності й в наші дні та навіть стрімко набирає обертів і знаходить нових шанувальників.

«Допоможи мені зробити це самому»

Ці слова належать самій Марії та є таким собі слоганом її методики. Вся суть зводиться до того, щоб надати дитині можливість вільно розвиватися, самій обирати собі заняття, самостійно вирішувати, чим і як довго займатися. А завдання педагога - допомогти йому в цьому, створити всі необхідні умови. Так чому ж дитячий садок за методикою Монтессорі відрізняється від звичайних?

5 основних сфер розвитку

Приміщення, де займаються діти, охоплює 5 зон, присвячених розвитку певних навичок:

  • Практика. У цій частині розставлені матеріали, які допомагають дитині опанувати побутові навички (мити посуд, одягатися, зав'язувати шнурки, підметати, переливати воду, пересипати крупи, застібати ґудзики, застібку, прасувати, прати). Всі предмети реалістичні, розроблені під дітей і абсолютно безпечні.
  • Математика. Іграшки в цій зоні розраховані на розвиток розумових навичок. На полицях розташовані у вільному доступі лічилки, картки з цифрами, рахунки, головоломки, доміно, кістки.
  • Сенсорне сприйняття. Призначення даної зони - це розвиток органів почуттів малюків. Отже, всі іграшки, які дають уявлення про такі фізичні величини, як вага, розмір, форма, колір, матеріал, розташовуються в цій частині кімнати.
  • Природні науки. В даній зоні зібрані матеріали, які дають інформацію про навколишній світ - глобус, карти, книги з малюнками, картки із зображеннями тварин, рослин та ін..
  • Мова. Куточок представлений кубиками, плакатами, вирізаними літерами з шорсткими поверхнями, щоб можна було водити по ним пальчиками й запам'ятовувати, як вони пишуться, різні пристосування для письма.

Принцип невтручання

На відміну від звичайних садочків, де все відбувається за розпорядком, методика пропонує діткам самостійно вирішувати, чим їм займатися. Дитина сама підходить до будь-якої зони і займається тим матеріалом, який її найбільше цікавить в даний момент. Суть полягає в тому, щоб діти стимулювали в собі природне бажання розвиватися, вчитися чомусь новому.

Дуже часто дорослі намагаються «силою» запхати в дитину ту чи іншу інформацію, але якщо вона проявляє зацікавленість за власною ініціативою, то відсоток поглинених знань зростає до 100%.

І старші, і молодші

У садочках за методикою Монтессорі немає стандартного розподілу на групи за віком. Стандартна група складається з 20-30 діточок абсолютно різного віку: від молодших до старших. Кількість самих маленьких та великих рівномірна. Це зроблено для того, щоб діти вчилися знаходити спільну мову з різними людьми. Старші подають приклад своїм маленьким товаришам, ті навчаються в них і «підтягуються». Кожна дитина зайнята «своєю» цікавою  справою. Отже, більш розвинені діти не змушені нудьгувати, поки викладач кілька разів пояснює одне й те ж відстаючим.

Методика Монтессорі сприяє розвитку в дітей власної незалежної думки, самостійності, винахідливості та уміння пристосовуватися до різних ситуацій, чого так бракує в класичних садках, де інтереси дитини не завжди враховуються.