Іграшки в садку Монтессорі

Матеріали або іграшки?

Неможливо уявити дитинство без іграшок. У кожної дівчинки, напевно, були улюблені ляльки, а майже будь-який хлопчик може похвалитися залізницею. Батьки всіляко намагаються скрасити повсякденну рутину своїх чад, вважаючи, що чим більше іграшок вони можуть дозволити, тим щасливіше дитячість в їхніх дітей. Але Марія Мотессорі не зовсім розділяла цю думку, вважаючи, що від класичних брязкалець мало користі. Тому в садках, що працюють за її методикою, не зустрінеш типових плюшових ведмедиків.

Метод виховання італійського педагога розроблений настільки, що навіть дитячі дрібнички повинні приносити користь, а не просто відволікати й забирати час. У садку Монтессорі дуже багато речей, які дозволяють діткам розвиватися і пізнавати світ, це теж своєрідні іграшки, але сама Марія називала їх трохи інакше, а саме - матеріали.

У чому суть матеріалів Монтессорі?

Як відомо, кімната, де займаються дошкільнята, поділена на 5 зон: математична, космічна, практична, сенсорного розвитку й мови. У кожному відділенні перебувають відповідні посібники.

Наприклад, зона практичних навичок. Діти мають можливість доторкнутися до всіх тих речей, які оточують людину день у день: до посуду, прального приладдя, ґудзиків на одязі, замків, інструментів, тканини та ін.. Малюки не просто, мов у музеї, дивляться на речі, але й мають повну свободу дії з ними. Вони з найменших років отримують досвід поводження з дорослими пристосуваннями: мацають їх, вивчають, навчаються тримати в руках ....

Ще до прикладу візьмемо космічну зону. У цій частині приміщення розташовані не тільки предмети теоретичних знань, але й практичних. Це означає, що крім атласів, книг, ілюстрацій про живий світ, глобусів, вихованці можуть побачити листя дерев, помацати їх, також є пристосування для простих фізичних досліджень, макет сонячної системи, прапори країн, приклади традиційних костюмів народів світу тощо.

В математичному відділенні можна грати з вирізаними цифрами, складати числа з них, а також вважати цілком реальні предмети: яблука, фігурки.

Крім цього пропонуються різні математичні ігри: у ящичках із завданням розмістити необхідну кількість речей, числові штанги для обчислення довжини й багато всього іншого. Чому матеріали важливіші іграшок? Багато людей не можуть зрозуміти, як маленьким може більше подобатись прати одяг, протирати пилок справжнім милом та ганчіркою, а не грати в матері-дочки.

Відповідь дуже проста: всі діти мавпують за старшими, намагаються переймати їх поведінку. Цим пояснюється той факт, що, наприклад, дівчатка можуть байдуже ставитися до іграшкового набору посуду, але з радістю допомагати мамі розкатувати тісто качалкою. Або хлопчики, які не люблять грати з пластмасовим молотком, але обожнюють лагодити щось разом з татом.

Всі дитячі вчинки зведені до того, щоб наслідувати старших, ставати такими, як вони. Та найвища радість для малюка - це робити те, що його мама з татом. Звідси й загальне бажання всіх діточок: хочу швидше вирости й стати дорослим.

Як іграшки-матеріали впливають на розвиток дітей?

Немає нічого більш мотивуючого для дитини, ніж його власний успіх. Пристосування викликають у дошкільників бажання пробувати і домагатися результатів. Причому це справжні перемоги - перші самостійні кроки в житті.

Дітки відчувають неймовірну радість, коли їм вдається перелити рідину з одної посудини в іншу, зав'язати шнурок, правильно скласти одяг, вирішити головоломку. Крім того, якщо спроба не вдалася, результат теж одразу очевидний - розлитий сік, ключ не входить в замок, залишилися зайві цифри й букви у грі, пірамідка падає.

Дитяча зацікавленість настільки велика, що діти будуть пробувати до тих пір, поки в них це не вийде. Таким чином, вони навчаються бути наполегливими, впевненими в собі. Невдачі маленькі теж сприймають як привід застосовувати нові підходи та думати по-іншому до тієї миті, поки не досягнуть бажаного.