Математичні матеріали Монтессорі

Прийнято ділити математичні матеріали Монтессорі на декілька груп, залежно від їх призначення. Вивчення математики розпочинається зі знайомства з рахунком до десяти. Діти вчаться перераховувати відрізки червоно-синіх штанг, різні предмети і роблять спроби зафіксувати свої результати за допомогою цифр.
Цікава логіка, що повторюється в послідовності пред'явлення матеріалу дитині. Передусім їй показують, як діяти з конкретними предметами перерахунку: штангами, веретенами, рахунковими паличками та ін. Потім, абсолютно окремо, пред'являються шорсткі цифри, тобто абстрактні зображення перерахунку. На наступному етапі предмети і цифри в спеціальній презентації об'єднуються. Тобто поняття числа народжується на стику уявлень про кількість конкретних, відчутних предметів і письмового знаку (цифри).

Розглянемо основні математичні матеріали за системою Монтессорі.

  1. До ПЕРШОЇ групи матеріалів, що навчають математиці, відносяться математичні штанги, які допомагають:
    - вивчити рахунок до десяти;
    - навчитися розпізнавати і писати числа за допомогою цифр;
    - познайомитися з поняттям кількість;
    - прояснити сенс нуля, який означає відсутність чого-небудь або "порожнє місце", поняття парності і непарності.
  2. ДРУГУ групу матеріалів по Монтессорі для математики складає передусім, так званий, "Золотий математичний матеріал", який знайомить дитину з кількостями, представленими одиницями - у вигляді намистин, десятками - у вигляді стержнів, квадратами - сотнями, кубами - тисячами. У золотий матеріал входять також і таблички з цифрами. Спочатку представлені 1, 10, 100 і 1000, а потім 20, 30... 90 і 200, 300... 900 і 2000, 3000 і 9000. За допомогою намистин і цифр дитина може збудувати на одному або двох килимах образ десяткової системи числення. Зазвичай таку побудову вдається здійснити навіть 4-5 літній дитині. Грандіозність і краса картини вражає і дорослих. Надалі, набір багатозначного числа і намистин "Золотого матеріалу" і "запис" його за допомогою цифр легко вводить дитину в розуміння структури числа. Діти починають рахувати не з першого десятка, як це прийнято в інших педагогічних прикладах, а з легкістю оперують відразу чотиризначними числами. Складні арифметичні приклади, які школярі вчаться вирішувати, записуючи в стовпчик, малюки "малюють" і прочитують на своїх килимках за допомогою намистин "Золотого матеріалу" або граючи "в марки".
  3. Математичним матеріалом ТРЕТЬОЇ групи є Дошки Сегена - відомий в психології тестовий матеріал, який Монтессорі запропонувала дітям в якості дидактичного. З їх допомогою, а також за допомогою ланцюжків з кольорових намистин, малюки запам'ятовують назви чисел, рахують без переходу і з переходом через десяток і сотню.
  4. ЧЕТВЕРТА група математичних матеріалів дає можливість дітям робити вправи з арифметики і легко запам'ятовувати таблиці складання, віднімання, множення і ділення.

Також існують і складніші математичні матеріали Монтессорі, призначені для освоєння інших математичних понять. Їх використовують вчителі математики в роботі з учнями початкових шкіл Монтессорі.