Метод Монтессорі: актуальні питання та відповіді на них

У нашій країні дитячі садки за методикою Монтессорі набувають все більшої популярності. На жаль, частенько у батьків виникає невірне розуміння їх суті. Крім того, в інтернеті поширюються помилкові переконання з приводу всієї системи виховання дошкільнят. Ми зібрали найпопулярніші питання й постараємося надати лаконічні відповіді.

Яка роль педагога в системі Монтессорі?

Функція викладача - підштовхнути дитину до знань, підтримати в ньому інтерес до саморозвитку. Вихователь виконує роль модератора, який стежить за гармонійним процесом дорослішання. Він знає слабкі й сильні сторони кожного, заохочує бажання пізнавати нове та при необхідності прийде на допомогу. Викладач не вказує, що робити чи ні, він дає повну свободу вибору в рамках допустимих правил. Отже, діти мають можливість виховати в собі самостійність, що важливо для психічної повноцінності в майбутньому.

Наскільки система актуальна в наш час, враховуючи, що з часів її появи минуло більше 100 років?

Час іде, але фізіологічний розвиток дітей залишився колишнім. До 6 років дитина розвиває мову, паралельно відбуваються зміни в інших процесах. З 12 місяців маля навчається засвоювати рухи, а з 1,5 року починає розуміти суть правил і порядків. По досягненню 2 років дітки хочуть все потримати в руках, відбувається розвиток дрібної моторики. Трохи пізніше вони проходять етап соціальної адаптації, починаючи відчувати себе членом суспільства. Марія Монтессорі та її метод дозволяють дітлахам працювати з тими матеріалами, які необхідні їм саме в цей період життя, допомагаючи гармонійно рости.

У групах Монтессорі часто дуже тихо. Чому діти поводяться так нетипово?

Згадайте дитину, яка дуже чимось зацікавлена. Вона не шумить, не грається, вся її увага сконцентрована саме на джерелі інтересу. Те ж відбувається і в садку. Маючи можливість самим обирати заняття, діти повністю задовольняють свої потреби, в них щира зацікавленість.

Існує думка, що дітлахам, вихованцям садків за методикою Монтессорі, складно звикати до шкільної дисципліни і порядків. Наскільки це вірно?

Так, в садку малюки звикли робити те, що самі вважають собі на користь. Як і в кожного першокласника у них виникне багато питань і внутрішніх протиріч. Але діти вже з малечку знають, як адаптуватися до різних обставин. Дітки зі звичайних садочків також звикли до деякої свободи, іграшок. Вони такі ж «новачки» в шкільному житті, як і ті, хто займався за методикою. Тільки другі більше готові до чогось нового.

Чи можна «пускати на самоплив» освіту в такому маленькому віці?

Насправді, чим би не займалися малюки, вони все одно розвиваються. У садку Монтессорі немає можливості витрачати час даремно. Кожна з цих зон, де можуть займатися діти, приносить користь, стимулює ті або інші навички. Дитина сама відчуває потребу в удосконаленні та, відповідно, вибирає місце і матеріал.

У садку за методикою Монтессорі немає іграшок. Яке дитинство без іграшок?

Марія Монтессорі вважала, що іграшки повинні приносити користь, вона навіть не вживала цього слова щодо предметів для дитячого дозвілля й називала їх «матеріалами», а замість дієслова «грати» використовувала «займатися». Кожна річ в садку має своє призначення. У сучасних магазинах достатньо так званих «розвиваючих іграшок», що дають поняття форми предметів, розмірів, ваги тощо. Такі ж пристосування є і в садку. Просто іграшки підібрані у такий спосіб, щоб вони могли чомусь навчити.

Наскільки різні за віком діти ладнають між собою в одній групі?

Такий розподіл діточок можна вважати величезним плюсом, адже в звичайних групах часто ведеться боротьба за першість. Тут переважає природна ієрархія - старший лідер. Займаючись в таких групах, дитина має можливість відчути себе у всіх соціальних ролях, від найменшого до найбільшого. До того ж діти навчаються спілкуватися не тільки з однолітками, але й з молодшими та старшими за себе.