Методика Марії Монтессорі - світ, в якому всім затишно

Про садочки і школи Монтессорі чули багато батьків. Такі освітні установи є практично в кожному місті. Головний принцип методу полягає у свободі діяльності дітей, дисципліні та самостійності. Багато батьків мріють віддати дитину в садок, де вона зможе розвиватися.

Біографія Марії Монтессорі

Народилася Марія 31 серпня 1870 року в аристократичній родині, в К 'яраваллі. З дитинства вона виявляла інтерес до навчання, і мама в усьому підтримувала її. Найбільш вона любила математику. У 12 років вступила до чоловічої школи і навчання було успішним.

Після закінчення школи вивчилася на лікаря. Коли була студенткою, працювала в лікарні. Саме в ці моменти виникли ідеї нової методики для роботи з особливими дітьми. Закінчивши університет, вона вийшла заміж. Перший час присвятила себе приватній практиці, а пізніше багато працювала над своїми починаннями, в чому їй допомагав чоловік.

Останні 45 років свого життя вона присвятила вдосконаленню та впровадженню своєї системи. Незважаючи на необхідність у переїзді, Марія не припиняла свої роботи. До останніх днів свого життя вона продовжувала власну справу.

Історія появи методики

Італійський педагог Марія Монтессорі є однією з перших жінок, яка створила власну педагогічну систему. Працюючи в психіатричній клініці, вона дуже переймалася, що з дітьми з особливостями розвитку ніхто не займається. Тому вирішила подбати про їх розвиток, розробивши спеціальну систему.

Після її застосування, педагог дійшла висновку, що її вихованці розумні і здатні на виконання різних завдань. Переконавшись в успіху розробки, вона вирішила адаптувати освітньо-розвивальну систему для всіх дітей.

При роботі, педагогом створювалося особливе середовище, в якому діти відчували себе затишно та отримували навички самообслуговування. Реалізація відбувалася в ігровій формі, яка ґрунтується на тактильній чутливості. Надалі, методика стала застосовуватися для здорових і незвичайних дітей. Завдяки тому, що методика легко підлаштовується під вміння кожного малюка, зробити це було просто.

Основні принципи

Суть педагогіки полягає в тому, щоб дати дитині можливість розвиватися самостійно в комфортному середовищі проживання. Методика працює при дотриманні основних принципів:

  1. Надання можливості вибору малюку у вигляді діяльності. Необхідно надати свободу дій, мислення, право вибору цікавого заняття для себе.
  2. У різновікових групах дітлахи набувають лідерські якості, вчаться допомагати один одному, надавати підтримку.
  3. Заняття необхідно проводити в спеціально підготовленій кімнаті з кількома зонами.
  4. Завдання дорослого - надати допомогу, а не бути наставником.
  5. Не можна критикувати малюка в разі помилки.
  6. Розвиток мови, уваги, пам 'яті, інтелекту відбувається за рахунок виконання акуратних дій з дрібними предметами.
  7. Наявність книг в одному екземплярі вчать дітей домовлятися між собою. Важливо розміщувати предмети так, щоб діти самі могли їх взяти.
  8. Правила підтримки порядку - після гри або читання книг, необхідно покласти предмет на місце.

Перевагою монтесорі-методу є те, що діти в ранньому віці можуть розвиватися в своєму темпі. Вони займаються тільки цікавими для себе справами, контактують з однолітками, не змагаючись між собою.

Підходить така система для батьків, яким важливий індивідуальний підхід до їхнього малюка. Непосідам і творчим маленьким особистостям буде нудно перебувати в такій групі. У соромливих дітей можуть виникнути проблеми зі спілкуванням з однолітками. Тому батькам слід прийняти правильне рішення з приводу розвитку їх малюка.

Роль дорослого в системі

На перший погляд може здатися, що роль дорослого незначна. Але насправді це не так. Вихователю належить добре вникнути в систему, щоб створити ідеальні умови для дітей, а також забезпечити їх дидактичним матеріалом.

Спочатку малюк сам повинен вибрати матеріал, а завдання вихователя - допомогти йому зацікавитися, виконати завдання. Під час гри, дитина може помилятися, шукати інші рішення. Ця активність дозволяє здійснювати нові відкриття підростаючому поколінню. Головне дорослим не заважати в цьому, щоб не збити малюка зі шляху.

Спостереження, надання завдань і надання допомоги в їх вирішенні - це основне завдання вихователя. При цьому, дорослій людині необхідно перебувати на одному рівні з малюком, сидіти разом з ним на підлозі.

Розвиваюче середовище

Ключовий елемент у системі - це створення правильного середовища, що допоможе дітям розвиватися самостійно, без опіки дорослих. Всі маленькі дітки пізнають світ. Для цього вони чіпають різні предмети, нюхають їх, куштують. Прискорювати процес розвитку не потрібно. Необхідно тільки подбати про те, щоб інтерес до пізнання не пропав.

Дотримуючись певної логіки, необхідно вибудувати відповідні умови, створивши кілька зон:

  • Вправи в повсякденному житті - відбувається навчання в поводженні зі своїми речами, догляду за собою.
  • Рідна мова - наявність літер, фонетики з метою розширити словниковий запас.
  • Сенсорне сприйняття - допомагає вивчити форму, розміри, розвинути органи почуттів.
  • Космос - знайомство з анатомією, зоологією, географією, астрономією та іншими науками.
  • Математика - поняття чисел, їх порядку, складу.

Столи в кімнаті не потрібні. Замість них необхідно розстилати килимки, які дітлахи зможу перемістити. Також можна поставити маленькі столики зі стільчиками, які також можна пересунути.

Роль дидактичного матеріалу

До дидактичного матеріалу належать не тільки іграшки, а й ті вироби, які використовуються в повсякденному житті. Це можуть бути будь-які предмети:

  • Серветки;
  • Ложки;
  • Виделки;
  • Чашки;
  • Геометричні фігурки;
  • Вежі;
  • Формочки-вкладиші;
  • Вироби з картону, паперу та інші.

Монтесорі-матеріали за рівнем ясності, структурою та логічною послідовністю відповідають періодам найбільшої сприйнятливості розвитку малюка. Ці періоди, сприятливі для знайомства з деякими видами діяльності.

Кожен педагог знає, що діти дошкільного віку всю інформацію сприймають через органи почуттів. Залежно від вибраного матеріалу, розвиваються певні органи сприйняття. Це можуть бути склянки з різними смаками, які розвивають смакові якості, шухлядки зі шматочками тканини, для формування тактильного сприйняття, тощо.

Важкі таблички призначені для розрізнення ваги. Кольорові для розрізнення кольорів. Малюкам належить познайомитися з усіма предметами, які допомагають розвинути всі органи почуттів. А також важливо подумати над тим, як ці предмети з 'єднати.

Правила роботи з матеріалом

Працюючи з монтесорі-матеріалами, слід дотримуватися певних правил, щоб не зашкодити їх і домогтися позитивного результату:

  • Розміщувати предмети треба на рівні очей дітей.
  • Ставитися до матеріалів слід акуратно.
  • Забороняється передавати посібник з рук в руки іншим учасникам групи.
  • Необхідно дотримуватися послідовності дій: вибір, підготовка робочого місця, виконання завдань, повернення виробу на місце.
  • Діти можуть взаємодіяти з посібником, дотримуючись своїх знань.
  • Працювати потрібно тільки з одним матеріалом і не відволікатися на інший.

При колективних іграх, деякі правила не діють. Тобто, діти можуть використовувати кілька предметів, передавати їх один одному.

Методика Монтессорі в сім 'ї

Батьки повинні брати активну участь у розвитку дитини. Щоб діти могли швидко адаптуватися в системі, необхідно надати їм допомогу. Для цього мами і тата самі повинні прийняти методику, щоб їх донечка або син відчували себе в повному комфорті.

У домашніх умовах можна створити невелике монтесорі-середовище, використовуючи підручні засоби, які є вдома. Головне перебувати разом з дитиною в рівноправному становищі. Не можна засуджувати, лаяти дитину в разі помилки. Слід допомагати їй засвоювати щось нове, дотримуючись найкращих манер у спілкуванні.

Приділивши трохи часу, можна дуже весело і цікаво провести час зі своїм малям, не нав 'язуючи йому свою думку. У цьому і полягає вся ідея. Важливо надати малюку право вибору і після того, як він віддасть перевагу певному предмету, допомогти не втратити інтерес.

Наскільки універсальний такий підхід?

Як відомо, метод розроблявся для дітей з особливостями в розвитку. Але на сьогоднішній день він широко застосовується для звичайних і талановитих дітей. Універсальних підходів, як і в інших науках, просто немає. Але якщо дотримуючись принципів методики, шкоди це не принесе.

Діти й так люблять пізнавати все нове. Але монтесорі-метод дозволяє їм не відволікатися, не втрачати інтерес до обраного заняття. А всі діти часто відволікаються і реагують на різні фактори. Щоб досягти гарних результатів, необхідно залучати дитину до цього з самого народження.

Потрібно перестати лаяти школяра або малюка за помилки, намагатися прищепити любов до книг і розвиваючих ігор, а не до гаджетів. Багато педагоги відмовляються від застосування телефонів, використання інтернету, незважаючи на повне оточення ними.

Методика Монтессорі в дитячому садку

Даний метод був розроблений більше 100 років тому і до сьогодні використовується в багатьох садочках. Для батьків, які хочуть для своїх дітей найкращого, такий метод, це унікальна можливість.

Головний принцип - допоможіть мені зробити це самому. Учасники групи мають можливість досліджувати і пізнавати щось нове без втручань з боку дорослих. Завдяки цьому діти виростають особистостями, які завжди мають свою думку і точно знають, чого хочуть.

Маленьким дітям дуже складно влитися в колектив і звикнути до того, що поруч немає мами. Але завдяки можливості вибору цікавих занять, час летить непомітно. Дітки вчаться дорослішати і отримують від цього задоволення.

Методика Монтессорі надалі допоможе дитині з інтересом вирушити до школи, де її чекають знання. Сучасні дитячі садки, що працюють за цим методом, повністю облаштовані для комфорту молодшого покоління. У них є необхідні зони, маса навчального матеріалу і безліч цікавих ігор.

Спілкування педагогів відбувається на одному рівні з дітьми. Вчитель веде постійне спостереження за кожною дитиною в приміщенні, стає другом і помічником. Діти можуть малювати, контактувати з водою, виконувати різні вправи. Це дозволяє повністю зануритися в гру, забувши про все на світі.

Переваги методики

Створити світ, в якому всі будуть відчувати себе комфортно - це складне завдання. Але зробити це можливо, за допомогою методу Монтессорі. До основних його переваг можна віднести:

  • Свободу особистості;
  • Можливість самостійного розвитку;
  • Відсутність критики;
  • Залучення в процес гри;
  • Розумовий розвиток;
  • Можливість вчиться у старших;
  • Турбота про молодших;
  • Прийняття власних рішень.

Важливо навчити дітей не заважати один одному, не шуміти. Відразу не все виходить, але з часом дитина навчиться доглядати за собою, прибирати після себе іграшки, не видирати з рук іграшку. Ця методика має безліч переваг. Але не варто забувати про те, що вона може підійти не всім дітям.

Рішення з цього приводу слід приймати виходячи з особистих якостей свого малюка. Для початку можна провести пробне заняття, спостерігаючи за реакцією. Якщо дитина відразу вникне і проявить цікавість, тоді можна відвідувати такі заняття надалі. У разі невдачі, слід звернути увагу на інші методи. Дітям завжди подобаються казки, малювання, спілкування з однолітками та ігри.