Сенсорні вправи на основі методу Монтессорі

Для розвитку мови у малюка головну роль відводять зрілості, готовності його до сенсомоторики, що означає взаємну координацію сенсорних і моторних видів діяльності. Це повинно спонукати батьків на створення для дитини умов для розвитку його сенсорної моторики, зокрема м'язів рук і точних рухів пальців. Коли спостерігаєш за дітьми від 2 до 6 років, напрошується висновок, що саме цей період в житті дитини є сенситивним. У цей час малюк найбільш сприйнятливий для природного, а також спонтанного розвитку мускулатури рук, і тут центральне місце повинні займати сенсорні вправи.

Педагогів, які працюють в садочках за системою Монтессорі, часто засуджують за те, що вони мало спілкуються з дітьми. Адже більшість людей переконана, що не можна розвивати мову дитини в обстановці тиші. Але ще сотню років назад вченими було доведено існування прямого зв'язку розвитку дитячої мови від фізіології. Адже центр мови взаємозв'язаний як з центром верхніх кінцівок, так і нижніх, ось чому сенсорні вправи для маленьких рук і ніг в цілому благотворно впливають на розвиток мови малюків. Тому діти в Монтессорі-садочках розвивають свою мову в тиші, без зайвого шуму.

Пропонуємо огляд деяких сенсорних вправ по методу Монтессорі.

Вичавлювання губки:

Діти від 2 до 3 років з великим задоволенням виконують цю сенсорну вправу. Перед малюком стоять дві ємкості, в одній з яких до половини налита вода. Завдання дитини - занурити губку у воду і вижати в порожній тазок. Потім намочити і знову вижати. Ця вправа дуже добре тренує м'язи рук.

Прищепки в кошику:

Смислове навантаження цієї сенсорної вправи полягає у багатократному повторенні рухів стискання і розтискання прищепки для білизни. Це завдання - відмінна зарядка для пальців обох рук. Дитина повинна пристібати і відстібати прищепки по краях кошика. В процесі спостереження за роботою малюка, можна з легкістю визначити, якій руці дитина віддає перевагу. Не можна виправляти схильність працювати лівою рукою. Доцільно вітати роботу малюка обома руками.

Різнокольорові краплі:

Матеріал: форма для заморожування води з 12 відділеннями, на яких відмічені 3 квадратики різних кольорів (червоний, синій, жовтий); 3 пляшечки з різнокольоровою водою (червоний, синій, жовтий), підфарбованою харчовими фарбами; для кожної пляшечки своя піпетка.

Мета цієї роботи полягає в тому, що дитина повинна піпеткою по краплі перенести воду з пляшечок у відділення форми, потрохи наповнивши їх водою. Потім, таким же чином потрібно перенести воду назад у пляшечки.

Перекладання намистин за допомогою пінцета:

Матеріал: платформа з відділеннями для намистин; пінцет; чашка з намистами.

Завдання дитини - поступово, за допомогою пінцета, перекласти усі намистини з чашки на платформу. Це відмінне тренування координації рук малюка, яка вимагає гарної концентрації уваги.

Вишивання на картоні:

Ця елементарна вправа для дітей в рукоділлі. Такі навички, як втягання нитки, в голку, зав'язуння вузлика, дуже складні для дитини. Тому необхідно просто показувати або здійснювати маніпуляції з голкою разом із дитиною. Під час роботи малюк демонструє свою глибоку спостережливість і високу міру зосередження. Таке тренування пальців має величезне значення в розвитку мовної діяльності дитини.