Сенситивні періоди розвитку дитини по Марії Монтессорі

Одним із завдань в діяльності Марії Монтессорі було визначення сенситивних періодів розвитку дитини. Сенситивними називають періоди, під час яких сприйнятливість дітей до певних засобів і видів діяльності носить особливий характер. Під засобами розуміється емоційне реагування; індивідуальний розвиток кожної риси вдачі, в основі якої знаходиться внутрішній імпульс. Сенс сенситивних періодів полягає в тому, щоб діти мали принципові можливості внутрішніх необхідних йому знань, умінь, способів поведінки і т. п.

Марія Монтессорі спостерігала такі фази розвитку у маленьких дітей. Вона стверджувала, що завдяки такій сприйнятливості, кожна дитина має можливість створити індивідуальний інтенсивний взаємозв'язок між зовнішнім світом і собою. І тоді все для дитини стає легко. Усі його зусилля здобувають подвоєну силу. Після послабшання однієї з цих духовних пристрастей, запалюється інший вогник. Таким чином дитина просувається до нової перемоги, оточена потужним потоком життєвої сили, яка невідома дорослим, під назвою "радість і щастя дитинства".

Звичайно, можна досягти результатів в розвитку малюка, не роблячи акцент на сенситивні періоди розвитку дитини, але тоді дорослий повинен прикласти до цього максимум зусиль волі, своєї напруги і праці. А в моменти сенситивного розвитку відбувається спонтанна ініціація учбового процесу, тобто сама навколишня дійсність дає можливість творчому потенціалу дитини і сприяє придбанню їм життєвого досвіду.

Марія Монтессорі дала таку класифікацію сенситивних фаз. Найбільша їх частина була відома і раніше. Але відкриття Монтессорі полягало у визначенні порядку сенситивних фаз.

Сенситивні періоди розвитку дитини :

  1. Період розвитку мови (з народження до 6 років).

  2. Період сприйняття порядку (з народження до 3 років).

  3. Період сенсорного розвитку (з народження до 5,5 років).

  4. Період сприйняття маленьких предметів (1,5 - 5,5 років).

  5. Період розвитку рухів і дій (1 - 4 роки).

  6. Період розвитку соціальних навичок (2, 5 - 6 років).

Найактивніший період розвитку від 2 до 2,5 років. Дитина потребує зовнішнього порядку в дійсності, що оточує його, подібно до ритуалу, він ставить усі предмети на місце. У цей віковий період внутрішній і зовнішній ритм впливає на життя дитини. Як же визначити у буденному житті, що малюк переживає сенситивну фазу порядку?

За обіднім столом усі члени сім'ї мають своє улюблене місце. Мама завжди сидить поряд з малюком, бабуся ближче до плити, а папа займає місце біля вікна. Але сьогодні чомусь бабуся сіла поряд з малюком, дідусь сів на татове місце, а мама ніяк не може відійти від плити. Дитина неспокійна, вона капризує, відмовляється від їжі. Реакція членів сім'ї відповідна. Всі в напрузі. Але все раптом проходить, коли члени сім'ї розташовуються по своїх місцях. Для дитини зовнішній порядок прирівнюється до внутрішнього, тому дуже важливо приділяти велику увагу облаштуванню простору дитячого оточення. Все повинно бути раціональне, красиво, акуратно облаштовано. Порядок повинен панувати в кімнаті з тієї миті, як тільки малюк розплющує свої очі після пробудження.

У своїй методиці Марія Монтессорі для кожного сенситивного періоду передбачила серію вправ, завдяки яким в умовах вільного вибору і сформованості уміння вибирати, дитина розпізнає і задовольняє свої потреби, які визначають його актуальний розвиток і намічають перспективи подальшої роботи.