Складання слів з набору літер. Методика Марії Монтессорі.

Після вправ в розпізнаванні звуків починається найважливіший період у вивченні мови - складання слів з набору літер. В результаті попередніх вправ, які полягали в підготовчому малюванні, обмацуванні і ліпленню різних літер, дитина на потенційному рівні вже може написати літери алфавіту і прості склади. Тобто вона може упізнати їх очима і може відтворити цю букву пальцем в повітрі або на гладкій поверхні. Найважливіші процеси у дитини - письменність і читання - відбуваються спільно.

Складання слів з набору літер. Робота з великим рухливим алфавітом.

Мета великого рухливого алфавіту - процес співвідношення звуків і літер та складання на слух.

Матеріал:

- 4 коробки з літерами рядковими. 1-а - рожеві голосні; 2-а - блакитні приголосні; 3-я - Ъ, Ь, Й; 4-а - прописні букви (по 4 кожній)

- зелені таблички, розліновані, як зошити в одну лінійку.

Дитина ставить такі коробки до себе на робоче місце і тренується в складанні слів. Перед цим вчитель вимовляє слово, а дитина "хапає" його. Якщо вчитель вимовив слово повністю, то дитина у свою чергу "хапає" окремі звуки, що вразили її. Як було встановлено, діти виділяють з мови дорослого окремі слова, грунтуючись не на сенс, а на звук. Найлегше сприймається дітьми тон і ритм слів, які вимовляє дорослий. Людську мову малюки слухають з великим задоволенням. Тембр голосу того, хто говорить грає в цьому процесі велику роль. Дорослий в спілкуванні з дитиною повинен застосовувати тихий і м'який голос.

Вправа з рухливим алфавітом в групі дітей.

Вчитель заздалегідь повинен підібрати в кошик декілька маленьких предметів, вимова яких розпочинається з твердого приголосного звуку. Наприклад, в кошику знаходяться: олівець, машинка, лупа, скріпка, шапка. Вчитель приносить в центр килима відповідні літери з рухливого алфавіту: К, М, Л, З, Ш. Далі вчитель роздає ці предмети дітям. Після в лівому верхньому кутку килима кладеться одна з букв, а діти отримують завдання: знайти в кошику або у декого в руках відповідний предмет. Дитина, яка знайшла потрібний предмет, кладе його поряд з літерою.

Наступного разу можна буде урізноманітнити гру: вчитель кладе предмет, а діти шукають літеру. Так само можна заздалегідь підібрати предмети, які містять у своїй назві різні голосні. Або дати таке завдання: почуєте і викладете на килимі літери, які означають кінцевий звук слова.

Складання слів з набору літер (ІІ варіант)

Дидактичний матеріал:

- літери алфавіту

- літери з тонкого картону (блакитні) і з шкіри (чорні і блискучі), рівні за формою і величині літерам з алфавіту. Кожної літери по 4 екземпляри.

- зберігаються літери в коробці, розділеній перегородками. У кожному відділенні лежать усі екземпляри однієї і тієї ж літери. Відділення різних розмірів, які залежать від розміру літер. На дні кожного відділення приклеєна буква зі світлого наждачного паперу для картонних літер, а з чорної - для шкіряних літер. Це зроблено для того, щоб дитина могла з легкістю розташувати по місцях літери, орієнтуючись на значок, наклеєний на дні коробки.

- картонні літери великого розміру, які зберігаються в двох ящиках. У одному - голосні, вирізані з червоного картону. В другому - приголосні, вирізані з блакитного картону. Основа кожної літери з правого боку має смужку білого паперу, яка показує правильне положення букви і рівень, на якому буква повинна починатися.

- наждачні таблички і ящики для заголовних літер та для цифр.

Вправа:

Перед дитиною вчитель розташовує великий ящик, в якому знаходяться усі голосні і приголосні, з якими вона раніше познайомилася. Вчитель виразно вимовляє слово. Наприклад, "мама". У цьому слові вчитель виразно вимовляє М і повторює цей звук кілька разів. Характерна особливість полягає в тому, що дитина майже завжди імпульсивним рухом бере літеру "М" і розташовує цю букву на столі. Учитель повторює " МА - МА", а дитина у свою чергу бере літеру "А" і розташовує поруч з "М". Далі, другий склад, дитина вже складає без всілякої затримки. Але прочитати слово, складене таким чином, дається важко. В цьому випадку, потрібно допомогти дитині, заохочуючи її до читання, і прочитати з нею сліво 2 рази. При цьому не можна переставати вимовляти дуже виразно "МА - МА". Для цієї вправи підходять будь-яке слово, головне, щоб дитина знала окремо літери, з яких слово складається.