Вправи на формування самообслуговування у дітей

Батьки дуже часто, самі того не помічаючи, намагаються випередити дітей у формуванні їх самостійності. Дорослим набагато зручніше самим одягнути дитині колготки і зав'язати шнурки, аніж дати таку можливість дитині. Багато батьків не замислюються, що такі побутові вправи на формування навичок самообслуговування у дітей, потрібні в першу чергу їм.

Марія Монтессори стверджувала, що вправи на формування навичок самообслуговування у дітей є не що інше, як "вправи освітньої гімнастики", які готують пальчики дитини для подальшого оволодіння письмом, сприяють координації їх рухів, концентрації уваги; беруть участь в тренуванні спритності і охайності.
Пропонуємо декілька вправ на формування таких важливих навичок.

Робота з рамкою і гудзиками.


Матеріал: дерев'яна рамка, яка складається з двох половинок тканини, сполучених петельками, що вертикально прорізають, і гудзиками. Є рамки двох видів : з великими і маленькими гудзиками. Рамка з великими гудзиками формує у дитини уміння застібати верхній одяг. Рамка з маленькими гудзиками вправляє дитину в застібанні і розстібанні нижньої білизни, сорочок і блуз.
Цілі:
- пряма: учити самостійності в застібанні гудзиків на одязі;
- непряма: тренувати пальчики рук; координацію рухів; концентрацію уваги; навчити освоєнню послідовності дій; здійснювати поступову підготовку до листа; створення нового кроку дитини в незалежності від дорослих.
Презентація: учитель і дитина розміщують рамку з гудзиками в центрі робочого місця. Учитель повільно покроково демонструє, як правильно зверху вниз розстібати гудзики: відтягується петля, вставляється в неї гудзик, потім вона виймається з петлі. Закінчивши розстібати третій гудзик, учитель передає роботу дитині. Після того, як дитина розстебнула усі гудзики, учитель демонстративно відкидає обидві половинки тканини, показуючи таким чином дітям, що перша частина роботи вже виконана правильно. Потім дві половинки тканини складаються в центр. Учитель застібає рамку, здійснюючи рухи від петлі до петлі і просовуючи в них гудзики. Третю і подальші застібки дитина вже виконує самостійно. Для перевірки правильності завдання учитель кладе долоні на половинки і розтягує їх в сторони.
В процесі виконання цієї вправи, відбувається вивчення нових слів: рамка, тканина, петля, половинки тканини, застібати, розстібати, гудзики, велика і маленька.
Вік: від 3 років.

Робота з рамкою з шнурками.

Матеріал: дерев'яна рамка, що складається з двох половинок тканини або м'якої шкіри. У центрі тканина по всій довжині сполучена шнурком, який заплетен завдяки металевим дірочкам.
Цілі:
- пряма: навчити дитину шнурувати черевики; проводити необхідні маніпуляції зі шнурками;
- непряма: сприяти формуванню координації рухів, концентрації уваги, послідовності дій, розвитку пальців рук; тренування дітей в рахунку, рахуючи дірочки на шкірі.
Презентація: завдання полягає в тому, що необхідно розв'язати шнурки і розшнурувати їх. Вчитель розв'язує бантик, взявшись за кінці шнурка і розтягуючи їх в сторони. Потім він за допомогою двох пальців підчіплює вузлик і, здійснюючи рухи вгору і вперед, розв'язує його. Шнурки розходяться в сторони. Потім шнурок висмикується по одній з дірочок. Вчитель демонструє роботу повільно, покроково. Третю пару дірочок дитина розшнуровує самостійно. Після того, як дитина виконала роботу, вихователь розкладає тканину по периметру рамки і відтягує половинки тканини в сторони, демонструючи таким чином, що перша частина роботи виконана правильно. Потім вчитель з'єднує половинки тканини по центру, втягає у верхні дірочки кінці шнурка, складені навпіл і починає другу частину роботи - шнурування. Вчитель здійснює рухи зверху вниз. Над третьою парою дірочок дитина працює самостійно. Далі слідує робота над бантиком. Вчитель, перекинувши кінці шнурка в протилежні сторони (правий кінець повинен бути згори), робить з лівого шнурка велику петлю, в цю петлю він просовує кінець правого, який повернутий за годинниковою стрілкою. Вчитель розтягує шнурок за кінці і утворюється вузлик. Зав'язується бантик: з лівого кінця шнурка робиться велика петля. Вчитель бере правий кінець за середину і обводить цю петлю за годинниковою стрілкою, потім просуває шнурок в петлю по великому пальцю лівої руки. Бантику надається правильна форма.
Вік: 3 - 4 роки.
Вправи на формування навичок самообслуговування у дітей в Монтессори - садах включають наступні аналогічні вправи:
- робота з рамкою з кнопками;
- робота з рамкою з гачками і петлями;
- робота з рамкою з ременями і пряжками;
- робота з рамкою з бантами;
- робота з рамкою із застібкою "блискавка";
- робота з рамкою з англійськими шпильками.
Всі ці вправи на розвиток навичок самообслуговування можна також проводити в домашніх умовах, використовуючи купований схожий дидактичний матеріал або зробивши його самостійно.