Яким повинен бути педагог Монтессорі?

Для того щоб розібратися в особистих і професійних якостях вчителя за методикою Монтессорі, потрібно мати точне уявлення про сам метод виховання та розуміти його суть і мету. Дана тема може стати предметом обговорення окремої статті й навіть книги. Потрібна не одна година й навіть день, щоб повністю осмислити ідеї Марії Монтессорі, втім для цього й існують її послідовники-педагоги, які впроваджують в життя ідеї великого гуманіста.

Чому навчає методика Монтессорі?

Один з головних медичних принципів можна сміливо ототожнювати з правилом виховання дітей - «Не нашкодь!». Розвиток дітей в гармонії з їх потребами, задоволення цих бажань і сприяння появі нових інтересів - ось мета методики. Педагоги намагаються розвинути в дітях особистість, з самостійним незалежним мисленням, зі своїм впевненим поглядом на світ і повним прийняттям себе в суспільстві. Методика Монтессорі не ставить завдання виховувати дітей з незвичайними здібностями, вона лише спрямована на те, щоб малюк максимально розкрив себе з усіх боків - настільки, наскільки це можливо з його вродженими задатками. Ось така проста задача - навчити дитину бути самою собою. І, звичайно, допомагають їй в цьому вихователі.

Педагог за методом Монтессорі: хто це, стандартний вчитель або особливий майстер своєї справи?

Різниця між вихователем зі звичайного дитячого садка і за методикою Монтессорі велика. По-перше, відрізняються погляди на педагогіку. Типовий вчитель більше схожий на «командира», який, звичайно ж, буває і добрим, але це в першу чергу «командир». Точніше та людина, яка установлює кордони, вирішує, що погано, що добре, і найголовніше - за дитину робить вибір щодо проведення його дозвілля. Погодьтеся, навряд чи всім дітям в групі одночасно хочеться займатися одним і тим же, а доводитися.

Марія взагалі не використовувала слова «педагог». В її розумінні - це наставник, на сучасній мові - коучер, тобто тренер. Тільки тренує він не стільки фізичні дані, скільки духовні й моральні. Це людина, яка буде підбадьорювати дитину зробити перший крок, всіляко підштовхувати, але ніколи не зробить цього замість нього. «Допоможи мені зробити це самому!» - девіз методики.

Чи схвалюють педагоги філософію Монтессорі?

Звичайно, і не тільки схвалюють, але й поширюють. Абсолютно всі викладачі глибоко знають суть методу, читають книги, знайомляться з роботами автора. Який же з людини вчитель, якщо він не вірить в те, що розповідає? Вихователі, які працюють в садку, самі є сподвижниками теорії.

Чи потрібна спеціальна освіта, щоб стати педагогом за методикою Монтессорі?

Як вже розповідалося вище, стандартна педагогіка відрізняється від нашого методу, тому вихователі постійно вдосконалюються, поглиблюють свої знання й навички:

  • кожні 5 років викладачі проходять курс підвищення кваліфікації;
  • щороку відвідують майстер-класи, творчі групи, де вивчають інновації в навчанні;
  • молоді фахівці складають іспити, з ними проводяться індивідуальні заняття;
  • всі викладачі ведуть щоденники, в яких фіксують вимоги за програмою;
  • щорічно проводиться ознайомлення з методичними рекомендаціями від Міністерства освіти й науки України.

Головне - любов

Марія Монтессорі будувала свою методику на любові. Немає сенсу в похвалі або покаранні. Дитина, яка знає, що кінцевим результатом її роботи буде або схвалення, або покарання, буде мотивувати себе цими двома факторами. Але найголовніша потреба малюка, як і будь-якого дорослого - це почуття любові. І коли дитина приходить до вихователя зі своїми досягненнями, їй важливо відчувати підтримку й ту саму любов. Емоція наставника - це його радість за те, що дитина розвивається. Якщо перекласти ці почуття в слова, це звучало б так: «Я рада, що тобі це подобається. Я розумію важливість цього заняття для тебе».

Справжній вихователь за методикою Монтессорі не тільки добре володіє методикою викладача, але ще й справжня людина з великої літери, яка щиро підтримує своїх діточок і вболіває за них всією душею.